vineri, 21 august 2009

Cum am inteles CRIZA

In ultima vreme, ma tot intreaba diverse cunostinte (mai ales rude) ce parere am despre criza si cat ar mai putea dura. In general, nu imi place subiectul si ma feresc sa ma angrenez in discutii pe aceasta tema. In primul rand, pentru ca nu am de unde sa stiu cum va evolua criza si cat va dura (nici Guvernul nu stie si reevalueaza periodic efectele ei), iar in al doilea rand pentru ca deja imi e greata de acest subiect si chiar de cuvantul “CRIZA”. Si totusi, nu pot sa nu le raspund oamenilor, macar din politete, asa ca fac si eu pe desteptul si spun ce am inteles in ultimul an:

1. Am inteles ca, pe la mijlocul lui 2008, romanii se plictiseau atat de mult incat aveau nevoie de o CRIZA si se uitau peste gard la vecinii unguri (dar si la altii) cum se “distreaza” numarand si renumarand ultimii bani din pusculita
2. Am inteles ca televiziunile aveau nevoie de audienta si au umplut jurnalele cu stiri de CRIZA, fabricand povesti chiar si acolo unde nici fum nu iesea si nici foc nu se zarea
3. Am inteles ca impactul media asupra psihicului investitorului a fost atat de mare incat acesta a inceput sa-si retraga banii din Romania si sa isi reduca activitatile de productie sau comerciale pentru a preveni eventualele pierderi cauzate de CRIZA
4. Am inteles ca, in timp ce bancile nu mai dadeau credite, romanii nu se opreau din cumparaturi iar supermarketurile si-au marit in continuare cifra de afaceri si chiar profitul (cea mai mare crestere a sectorului de retail din Europa). Asta desi salariile au inceput sa scada. Cu alte cuvinte, ne-am intins mai mult decat ne permitea plapuma. Si asta pe timp de CRIZA.
5. Am inteles ca oamenii de afaceri au tremurat in chiloti in fata televizoarelor preocupate de CRIZA si au trecut la masuri de reducere drastica a cheltuielile, mai ales a celor de publicitate
6. Am mai inteles ca ziarele si televiziunie au realizat, cam prin primavara lui 2009, ca au pierderi tot mai mari din cauza incasarilor mici din publicitate si asa ca au trecut la restructurari de personal (ba uneori si fara motiv, doar CRIZA e o ocazie buna pentru patroni sa isi arate muschii si sa puna conditii dure)
7. Am inteles ca Guvernul a taiat tot ce a putut si de unde a putut, dupa ce la inceputul anului (inainte de alegerile europarlamentare) estima ca Romania nu va intra pe minus la cresterea economica; dupa alegeri, optimismul a disparut, iar calculele au aratat ca vom avea un minus de doi la suta; apoi de patru la suta; apoi de aproximativ opt la suta! Doar e... CRIZA!
8. Am inteles ca, mai nou, toata lumea ne-am trezit intr-o CRIZA mai mare decat in cele mai negre cosmaruri, iar Romania este pe locul patru in topul tarilor europene cele mai afectate
9. Am inteles ca, in ceasul al doisprezecelea, presa (mai ales televiziunile) a realizat ca cea mai mare parte din CRIZA a fost cauzata chiar de ea, in goana dupa senzational si audienta; acum, stirile incep sa se imblanzeasca, iar la tv vedem cu soarele rasare peste America, cum Franta si Germania au trecut pe plus, cum somajul scade, cum ivestitorii stau la poarta Romaniei si ciocane nerabdatori sa isi deschida portofelul, blabla.
10. Si, nu in ultimul rand, am mai inteles ca se apropie alegerile prezidentiale si ca putin optimism in stirile din presa nu ne strica. Ce va fi din decembrie, daca va ajunge sau nu euro la cinci lei, daca vor fi bani pentru plata salariilor, a pensiilor, sau daca nu cumva vor scadea si mai mult veniturile romanilor… ramane de vazut. In fond, traim in vremuri de CRIZA.

Niciun comentariu: